Όσοι μπορείτε, δώστε 2 λεπτά από το χρόνο σας και προωθήστε το ιστολόγιο. Όσο περισσότεροι τόσο το καλύτερο.

Τετάρτη, Ιουνίου 04, 2008

Tο 37% των καταναλωτών τιμωρούν τις κοινωνικά ανεύθυνες εταιρείες

Πηγή: Καθημερινή

«Η σύγκρουση με βολεμένα συμφέροντα του παρελθόντος, που παρεμβαίνουν στην ομαλή λειτουργία της αγοράς και κερδοσκοπούν εις βάρος των πολλών, θα είναι μονόδρομος. Εμείς υπηρετούμε τους πολλούς και όσο ο ελληνικός λαός μας δίνει την εντολή να υπηρετούμε τους πολλούς, εμείς θα συνεχίζουμε. Δεν θα σταματήσουμε να ενοχλούμε συμφέροντα, που είχαν βολευτεί στο παρελθόν και δεν θέλουν να αλλάξει κάτι», ανέφερε σε χαιρετισμό του ο υφυπουργός Ανάπτυξης Γιώργος Βλάχος σε εκδήλωση του Ινστιτούτου Επικοινωνίας για την παρουσίαση της έρευνας «Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη και Υπεύθυνη Κατανάλωση».

Το κράτος οφείλει να διασφαλίζει ένα βασικό πλαίσιο νόμων και κανόνων για την προστασία του πολίτη, του περιβάλλοντος και των ίδιων των επιχειρήσεων από πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού, επισήμανε ο κ. Βλάχος, υπογραμμίζοντας ότι το κράτος όμως δεν μπορεί να υπαγορεύσει εταιρικές αρχές και αξίες.

Κάνοντας μια αναφορά στο ρόλο των μέσων μαζικής ενημέρωσης (ΜΜΕ), όσον αφορά την εταιρική κοινωνική ευθύνη, ο κ. Βλάχος επισήμανε, μεταξύ άλλων, πως «είναι δεδομένο ότι έχουν τη δυνατότητα να συμβάλουν στην περαιτέρω ευαισθητοποίηση και ενεργοποίηση των καταναλωτών, όχι όμως με την υπερβολή, ούτε με την περιστασιακή υπερπροβολή ορισμένων μεμονωμένων αρνητικών περιπτώσεων, αλλά με τη διαρκή, συστηματική και έγκυρη πληροφόρηση. Με την προβολή αξιόλογων πρωτοβουλιών, με την ανάδειξη θετικών προτύπων επιχειρηματικής δράσης, αλλά και συνειδητής καταναλωτικής συμπεριφοράς».

Αποτελέσματα έρευνας

Tο 37,1% των Ελλήνων καταναλωτών, στη διάρκεια του προηγούμενου έτους, «τιμώρησε» μια κοινωνικά μη υπεύθυνη εταιρεία (είτε μέσω μη αγοράς ενός προϊόντος, είτε μέσω αρνητικών σχολίων που εκφράστηκαν για τη συγκεκριμένη εταιρία), ενώ το 21% έχει σκεφτεί να το πράξει, σύμφωνα, με τα αποτελέσματα έρευνας για την Υπεύθυνη Κατανάλωση και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη, που σχεδιάστηκε και υλοποιήθηκε για τέταρτη φορά από το Ινστιτούτο Επικοινωνίας, με τη συνεργασία του Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.

Η έρευνα για την «Υπεύθυνη Κατανάλωση και την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη 2007» διεξήχθη στην Ελλάδα τον Δεκέμβριο 2007 - Ιανουάριο 2008, σε δείγμα 1.000 πολιτών. Το τεχνικό μέρος της έρευνας είχε αναλάβει η MRB Hellas. Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, η ενσυνείδητη πράξη «τιμωρίας» ή η αντίστοιχη σκέψη μιας τέτοιας ενέργειας παραμένει σε υψηλά ποσοστά, με πάνω από τους μισούς Έλληνες να δηλώνουν πρόθεση τιμωρίας, φθάνοντας το 58,1% το 2008.

Το 22% των Ελλήνων καταναλωτών, στη διάρκεια του προηγούμενου έτους, έχει ανταμείψει μια κοινωνικά υπεύθυνη εταιρεία (είτε μέσω αγοράς ενός προϊόντος, είτε μέσω θετικών σχολίων που εκφράστηκαν για τη συγκεκριμένη εταιρία), ενώ το 17,1% έχει σκεφτεί να το πράξει (το 39,1% συνολικά έχει πράξει και έχει σκεφτεί να ανταμείψει μια κοινωνικά υπεύθυνη εταιρία). Η ενσυνείδητη πράξη επιβράβευσης ή η αντίστοιχη σκέψη μιας τέτοιας ενέργειας (39,1%) σημειώνει πτώση 12% σε σύγκριση με τη έρευνα του 2007 (51,1%). Σταθερή καταγράφεται ωστόσο η συχνότητα με την οποία εκδηλώνεται η ενσυνείδητη πράξη επιβράβευσης κοινωνικά υπεύθυνων επιχειρήσεων (61,4% σήμερα έναντι 64,9% το 2007).

Περισσότεροι του ενός στους τρεις ερωτηθέντες (36,5%) θεωρεί ότι το ποσοστό που οι μεγάλες εταιρίες, οι οποίες λειτουργούν στη χώρα μας, κάνουν ό,τι καλύτερο μπορούν για να είναι πιο υπεύθυνες απέναντι στην ευρύτερη κοινωνία, κυμαίνεται κάτω του 25%.

Το 69,4% των ερωτηθέντων πιστεύει επίσης ότι οι εταιρείες θα πρέπει να συμβάλουν ενεργά στη δημιουργία μιας καλύτερης κοινωνίας και να κινηθούν πέρα από τον παραδοσιακό τους ρόλο- δηλαδή στο «να επικεντρώνουν στο κέρδος, να πληρώνουν φόρους και να παρέχουν εργασία όπως ορίζουν οι νόμοι».

Σε σχέση με την ανάγκη δημιουργίας από την κυβέρνηση νόμων που θα υποχρέωναν τις εταιρίες να εργαστούν για μια καλύτερη κοινωνία, ακόμα και αν αυτό οδηγούσε σε υψηλότερες τιμές προϊόντων και λιγότερες θέσεις εργασίας, το 51% του συνόλου των ερωτηθέντων συμφωνεί με την άποψη αυτή και το 42,4% διαφωνεί.

Ο κλάδος που δεν ανταποκρίνεται καλύτερα στις κοινωνικές του υποχρεώσεις απέναντι στην κοινωνία, είναι ομοίως ο κλάδος των εταιριών Τροφίμων/ Ποτών/ Εστιατορίων γρήγορης εστίασης (14,4%) και ακολουθούν των τραπεζών/ ασφαλειών (8,2%), των εταιρειών κινητής τηλεφωνίας /τηλεπικοινωνιών (7,9%), τα πετρελαιοειδή (3,8%) κλπ.

Οι Έλληνες πολίτες ανησυχούν για τις επιπτώσεις που έχουν τα ΜΜΕ στη δημόσια ζωή και την κοινωνία (90,5%) και προτάσσουν ως πολύ σημαντικό το θέμα της υπευθυνότητας των ΜΜΕ απέναντι στην κοινωνία (95,7%), σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας.

Θέτουν θέμα ελέγχου και δημόσιας λογοδοσίας των Μέσων, ενώ θεωρούν ότι η αρχή της αυτο-ρύθμισης και η δημοσιογραφική δεοντολογία έχουν μάλλον αποτύχει να πείσουν τους Έλληνες πολίτες ότι αποτελούν αποτελεσματικές ήπιες ρυθμίσεις ικανές να διαμορφώνουν μια κουλτούρα υπευθυνότητας και δημόσιας λογοδοσίας στις επιχειρήσεις των ΜΜΕ στη χώρα μας.

Ειδικότερα συντάσσονται με την άποψη ότι τα ΜΜΕ θα έπρεπε να ελέγχονται και να λογοδοτούν όπως και οι άλλες επιχειρήσεις (93,8%) και θεωρούν ότι μεγάλο μέρος της ευθύνης για την κατάσταση που επικρατεί στα Μέσα, τη φέρουν και οι ίδιοι οι δημοσιογράφοι, καθώς ελάχιστα πιέζουν, ώστε τα ΜΜΕ να γίνουν πιο υπεύθυνα στη λειτουργία τους και στην παραγωγή προγραμμάτων και ειδήσεων (81,1%).

Ομόφωνα σχεδόν υποστηρίζουν ότι τα ΜΜΕ έχουν ευθύνη να προβάλουν τα κύρια περιβαλλοντικά προβλήματα και να πιέζουν για την τήρηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας από όλους (91,6%).

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχόλιο: Το συμπέρασμα που βγαίνει από το άρθρο είναι ότι τα ποσοστά των καταναλωτών που έχουν και καταναλωτική συνείδηση είναι πολύ μικρά. Το 37% δεν φτάνει για να αντιστρέψει το κύμα ακρίβειας που σαρώνει την αγορά. Είναι πολύ λίγο, πολύ αργά. Αν δεν υπάρξει ενιαίο μέτωπο καταναλωτών, η κατάσταση θα συνεχιστεί επ' αόριστο. Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν αρκεί να κάνουμε παράπονα. Πρέπει να τιμωρούμε με οικονομικό αποκλεισμό όσες επιχειρήσεις κερδοσκοπούν εις βάρος μας.

1 σχόλιο:

Dimitris είπε...

Μπράβο για τη πρωτοβουλία.
Το παρακάτω μπορεί να σου φανεί χρήσιμο

http://www.ethicalconsumer.org/boycotts/boycotts_list.htm